Tuesday, March 6, 2012

Aku Si Ahli Koperasi Sekolah

Assalamualikum ,


: )


Tadi tengah dok termenung sana, termenung sini terkenang balik masa zaman aku menjaga koperasi dulu. Tak tau macam mana perkara tersebut boleh menimbulkan diri beliau di dalam fikiran yang sedang asyik penoh angan-angan mat jenin saja..hehehe..

Mula-mula tu macam tak pasti macam mana aku boleh terlibat dalam hal ehwal koperasi nih..Seingat aku laa masa tu cikgu dah lantik pengerusi iaitu incik Fasya..ohh bukan Fasha Sandha tapi Amirul Fasya...die lelaki bukan perempuan ^^ ..Well Fasya ni seorang jejaka yang agak hensem laa jugak..sedap mata memandang..yaa bagi aku laa..dan aku pon tak pasti die nih dah berpunya ke belom..hihi

Then masa tuh aku dengan Syera teringin nak cuba perkara baru..yela form 6 ni lain dari form 5...selain dapat title yang paling senior..form 6 ni dilayan lebih dewasa...dan cara belajar yang lebih santai...( yaa santai sampai aku banyak main..tapi itu semua bukan alasan okeyh ! score tetap kena score ) sebab subjek die ada 4 je..4 pon mencabar keupayaan fikiran..hehe biasalah tu..makin banyak belajar makin banyak perkara baru kita belajar..haaaa dah jauh melalut!!

Okeyh Fasya nih dulu satu sekolah dengan aku dan Syera masa form 5..so kitorang pon beranilah sikit nak offer laa diri nak jadi ahli koperasi wink wink* dan okeyh kami diterima dan kena buat praktikal...okeyh praktikal laa konon-kononnya dekat koperasi..haaa seronok2!! excited2!!! hehe..well dulu sekolah lama tak berpeluang so kali ni rebut laa peluang bila ada peluang ye dokk?? hehe

Okeyh lama-lama kami jadi laa ahli koperasi akhirnya bersama kawan-kawan yang lain...Faizal,Jojo,Ain,Eton,Umi,Adam dan Fasya...Yeyyy!! Kami bersama-sama mengharungi cabaran di koperasi..penat-penat! Rasa macam dah meniaga..keh3

Okeyh pengalaman menjaga koperasi memang macam2 ragam. Yang paling penat tu bila sekali pelajar-pelajar datang serbu..Wahh memang penat nak melayan..ruang nak meniaga nih sempit tak sempit dan luas tak luas..so kalau dah dua tiga orang menjaga koperasi mulalah pelanggaran disana-sini..nak ambil duit laa, nak ambil coklatlaa,biskut laa, air laa..bila masing-masing dah nak terlanggar semua jadi kalut..hahaha...

Lepas tuh ragam lain bila jaga koperasi ialah bila nak kira duit..macam ni laa nak cerita...Satu hari tu ada budak tu datang koperasi dan aku tanya laa nak beli apa...well kena jadi seorang koperasi yang peramah yee ^^ Ya Allah masa tuh kan aku rasa macam menyesal je melayan budak tu..hahaha..memang laa tak baik...diorang pelanggan aku kena laa bersikap peramah sikit...huhu...die mintak macam-macam...mintak coklat ni dua...biskut ni tiga...air botol tu satu...ohh coklat tu juga empat....lebih kurang macam tu lah permintaan die..(.fuyyyooo banyakkan duit budak 2...nak buat stok sebulan ke hape? ish2).. Haa dah la masa tengah layan die, pelajar yang nak beli 'sikit' punya ramai dan biasalah kalau pergi koperasi mestilah orang menjerit " Kak nak coklat satu! " , "Abang nak air oren dua! " Haaa bingung sat kepala..nak kira semua benda yang budak tu beli rasa tak tenteram...aku mengaku la aku kalau bab congak2 ni lambat sikit...okeyh kelemahan aku =,= so terketek-ketek laa aku nak kira...dan dalam masa yang sama aku kena berlagak profesional sebab seniorr laa kan..konon...dan tau tak apa yang terjadi akibat ke'slow'an aku mengira?? hahaha..gelak dulu...last2 sekali budak tu yang tolong kira kat aku...chup chap chup chap..okeyh RM 4.30!
Hahaha dan aku pon tercengang dan mood rase down..oh malunya!! (Tepat kot budak tu kira..aku pon dapat RM 4.30 jugak tapi lambat beberapa saat ja..okeyh saja bagi chan haha!!)




Masa jaga koperasi jugak kitorang kena susun stok makanan dan air..woww!! Mula-mula je kami ni rajin bagai..okeyh aku sebenarnya...Aku rajin nak susun coklat je...huhu..coklat tak berat nak angkat...air past kat budak lelaki..well kerja berat past-past je laa kat budak lelaki..hehe..tapi kadang-kadang diorang angkat kiotrang budak perempuan susun jugak..ohh susun stok pon penat kott..dan yang paling best bile kami susun stok cikgu belanja kami selalunya RM 2..okeyh rasa berbaloi laa jugak..hehe...lepas laa coklat milo 5 , air kotak singgit satu... ; )

Selalu koperasi ada mesyuarat tahunan...dan kami sebagai ahli koperasi jugak dapat manfaat disebalik...hehe..kami dapat makan sedap-sedap kot!! Teringat lagi masa tu lower 6 terkejut tengok jamuan makan makanan barat...lamb chop kot tak silap...ntah tak ingat...lepas tuh ada spaggheti, dessert ais krim kott..haha..syiokk owww!! Tahun lepas makan makan makanan melayu je..tapi sedapp pastuh dapat kebas dua burger lagi...walaupun cikgu tak bagi ambil dua..kami ambil jugak..ambil sorok2 plan baikkk punyaa!! hahaha!! Lepas tuh tahun lepas jugak jamuan akhir tahun kott buat kat kamalodge..makan chicken chop dan siap dapat souviner lagi..hehe!!

Hehe...sebenarnya tak rugi dapat jadi ahli koperasi nih...macam-macam pengalaman ada...dengar cerita nak pergi Sarawak tapi mungkinkhabar angin je la kott yang tuh..hahaha! okeyh takpe pengalamn yang nih pon dah rasa syiokk !! Ermm nak cerita lagi rasa panjang pulak...dan cik Isya sedang menunggu di fb...so tak leh nak fikir lagi..nanti kalau ada lagi cerita menarik.. aku selit2 je la kat mana2 ekk..hehe ^^v



 

Ni masa jamuan dekat kamalodge..
gambar ni credit to cik Jojo ^^v
copy dari fb beliau








Ni masa mesyuarat tahunan koperasi tahun lepas..
Aku ALK 2010/2011..
gambar credit to cik Jojo ^^v
copy dari fb beliau



P/S : In Memory forever : ))

TERIMA KASIH SUDI BACE :) SUKE? KLIK LIKE ;)

0 Pendapat: